السبت، 21 فبراير 2009

صفحات من ميت ذكرى فى أوراقى ..عناوينها عندى ..وحشتنى اوووووووى


دايمن المعنى فى قلب الكاتب

واكيد بين السطور تخاريف


1

فتحت أوراقى قريت عشق وغرام

دقات قلبى رقصت من حلاوة الكلام

دقات قلبى سكتت لما جت النهاية

سبتنى من غير ما أعرف

حقيقه ولا اوهام

2

فتحت أوراقى لقيت وردة دبلت

أصلها زى قلبى غلطت وحبيت

فى حب غطا من العشق يدفى

وأنا روحى حضنت حبى

أتعريت

3

فتحت أوراقى قريت أتجننت

كل دى أكاذيب عشتها وأتحملت

مفيش حقيقه كاملة أقدر أضمها

راهنت عليكى يا سمره

وفى الاخر خسرت

4

فتحت أوراقى لقيت قلوب بتوجع

حتى فى حبها تكذب وتخدع

تشوف نزيف العشق والدموع انهار

أنهار أنا وخداعى

مش بتشبع

5


فتحت اوراقى أجمع فى أشلائى

صدمتنى بكلامها وقرارها بفراقى

بتمنا نتلاقا لو يوم فى عمرى باقى

وهفضل أستنا شائى او

لا تشائى

6

فتحت أوراقى مفهمتش كلام مكتوب

ما كل شئ دلوقتى محسوب بالمقلوب

حتى أختيار الحبيب بيبان لما نقرب

حساباتنا دايمن غريبه

ويطلع كله عيوب

7

فتحت أوراقى لقيتها فى كل صفحة

ذكريتها جوه قلبى كتيره وزحمة

روحى مش بتنسى أى شئ حسيته

مش هتنسا حب يوم

أداها فرحة

هناك 48 تعليقًا:

غير معرف يقول...

الا يا رفاق الصبر فى حكم القدر
هل لنا من منصف يجلو الخبر
اين كان الحب او كيف ظهر
سحر لحظ او عن الغيب صدر
قيل كان الحب من قبل البشر
كيف وما كان البشر قد انتشر
ففى عالم الروح بدا واذدهر
فانسان بلا حب بلا روح
فهو قطعت من جبلا او من حجر

إيمان قنديل يقول...

من أروع ماكتبت عن الحب وعذابه

قصديدة جميلة تتضمن مراحل عديدة يمر بها الإنسان في قصة حب اذاقته الأمرين

احساس لسه حى يقول...

عزيزى

اشرف

يعنى انت عاوز تورى الناس الشعر اللى بجد علشان يحسه بضائله كلامى واشعارى

ماشى يا عم

بس انا اللى بكتبه مش شعر يا اشرف

دى حاجات حاسسها وبكتبها بشكل ممكن يكون جميل

بس ولا شعر ولا ادب

مشاعر بس

احساس

نورتنى

سلام

احساس لسه حى يقول...

عزيزتى
GHARAM

شكرا على كلامك هى حاجات حاسسها قولت اخرجها احسن تنفجر جوايا

بس بلاش قصيده احسن القصيدة شئ ليه وزن واصول مش بحاول ادقق وانا بكتب واراعى ده

ده احساس بكتبه بشكل جميل

ولسه فيه ميت ورقه عم الحب والعذاب والدنيا

تورايينى

سلاااااااام

وينكى يقول...

ولو فتحت قلبك هاتلاقى الاوراق دى مسطورة على جدرانه بكل الألوان
الاوراق ممكن تحترق .. ممكن تضيع
لكن خطوطها جوه القلب لسه باقيه
تحياتى يا فنان

Hossam يقول...

OH MY GOD
ايه ده اكيد شم كده.القصيدة وهمية بجد
ايه العذاب ده كلة بجد حسيت نفسى اتهزيت من جوة مع ان لكامها بسيط جدا
تحياتى
سلام

احساس لسه حى يقول...

عزيزتى
وينكى

حتى لو هى منحوته على الجدران بدعى ربنا تيجى خطوط تانيه تمحيها على الاقل تغطيها

خطوط تداويها

فنان بحاله

ومن فنانه كمان

ربنا يكرمك هو اللى مش القلب بيتحس

نورتينى

سلام

احساس لسه حى يقول...

عزيزى
Hossam

انت دايمن كده ارفع من روحى المعنويه

ربنا يخليك يا باشا

بس بجد صدقنى الكلام شئ من مليون حاجه ممكن اكون حاسسها

بس ادواتى على ادى فى الشعر

انت قولت انا بحاول اكتب كلام بسيط من اللى جوايا

وكل حالة عذاب فى الكلام بجد حاسسها

مش كلام وبس

تحياتى

سلام

غير معرف يقول...

انا عن نفسى شايفة بجد ان انت مستخدم كلمات عصرية انا فهمتها بسهولة يعنى مش شعر معقد وكمان فية كلمات قوية بتعبر عن احاسيس بجد صعب ان حد يقدر يعبر بيها كدة وباسلوب سهل واضح وقوى جدا .بس انا عايزة اقولك انك بجد لازم ناس كتير تقرا الشعر والكلام الجميل دة عشان بجد فية .0بجد انت موهوب.....شكرا

دعاء مواجهات يقول...

فية كلمات كدة الواحد بيقف قدامها وميحتاجش يعلق لان محدش بيعلق ع نفسة ف المرايه

تحياتى

افتقدك

ادعوك لزيارة
http://mhlpyaaa.blogspot.com/

أحمــــــــدبــــــــــلال يقول...

أوراقك فيها حاجات كتير
بس كلها حزينة
مكتئبة

ليه؟

ليلى فى عالم ادم يقول...

الحب شئ صعب ومؤلم
لكن مانقدرش نعيش من غيره
it's a sour sweet sensation

dina يقول...

الله
بجد الكلام صادق جدا و معبر اوى.....يمكن فعلا اصدق لحظات بنعيشها و احنا بنتأمل اوراقنا و فى حالتنا احنا مدوناتنا
بس بجد...بوست اخر ابداع
تحياتى

فتــافيت (رحاب الخضري) يقول...

فتحت أوراقى قريت أتجننت

كل دى أكاذيب عشتها وأتحملت

مفيش حقيقه كاملة أقدر أضمها

راهنت عليكى يا سمره

وفى الاخر خسرت


تحفــــــــــــــــــفة بجد

عمرو جويلى يقول...

السلام عليكم
الأخ العزيز يشرفنى لأول مرة زيارة مدونتك وإنشاء الله لن تكون الأخيرة ويسعدنى التواصل معك .
أما عن القصيدة فهى رائعةولكن أريد سؤالك هل القصيدة الغرض منها إسقاط على مصر أم هى قصيدة عاطفبة
تحياتى

غير معرف يقول...

اقدم اعتذارى للاستاذ حسام
وانا مقصدتش انى اتباهى عليك فى الشعر ولاقلت ان شعرك او كلامك ردئ
هى وجهات نظر مش اكتر
والكل يرى بعينيه ونظارته
واكرر اعتذارى
اشرف عز الدين

اقصوصه يقول...

اممممممم

كلماتك مؤثره

منسابه بعفويه

تمس شيء في النفس

استمتعت بمروري من هنا :)

عاشقة الشهاده. يقول...

المدونه جميله جدا
وجزاكم الله خير على الافاده


اختكم
عاشقة الشهاده

دينا حامد يقول...

كلام اكتر من رائع بجد
اكتر جزء حبيته وحسيته

فتحت أوراقي قريت أتجننت

كل دي أكاذيب عشتها وأتحملت

مفيش حقيقه كاملة أقدر أضمها

راهنت عليكي يا سمره

وفي الاخر خسرت

تحياتي

sahr يقول...

بعد السلام
ازيك ياحسام
جميل لما نقلب في اورقنا وتشدنا كلماتها بنقرب لذكرياتنا ونرسم صورة للماضي عشان نعرف هنعمل ايه في المستقبل
حسام جميله اوي
وانا بشكرك على سؤالك عليا
وانت من اكتر الاصدقاء اللي عرفتها وتستحق كل احترام وتقدير
ويارب ماتحرمش من سؤالك عليا

Beram ElMasry يقول...

الاخ العزيز . احساس لسه حى
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لك شكرى لتفضلك بزيارتى وامتنانى لتكرمك بالتعليق
وفى يوم ميلاد المصطفى صلى الله علسه وسلم ادعو الله لى ولك بالخير ولجميع اهلك ومن تحب
كلى امل فى كريم اخلاقك لقبول اعنذارى عن التاخير فى الرد لمرضى
لك تحياتى والسلام عليكم ، ولا سلام مع اليهود

أحساس لسه حى ...أنا مش موافق يقول...

عزيزتى
غير معروف

شكرا على كلامك

وسعيد انك حاسه بالكلام وسهولته وقوته فى نفس الوقت

واكيد انا اتمنا الناس كلها تقراه بس اللى يفرحنى انى الاقى اللى يحس بيه ويفهمه

بيعدنى اكتر

تحياتى

سلام

أحساس لسه حى ...أنا مش موافق يقول...

عزيزتى
دعاء مواجهات

الله يخليكى ويسعدنى انى قولت أشياء من داخلك وجواكى

زرت المدونه اللى سبتيلى لينكها

بجد جميله وشاعر بجد

تورتينى يا دعاء

سلام

أحساس لسه حى ...أنا مش موافق يقول...

عزيزى
أحمد بلال

اوراقى لسه فيها حاجات كتيره اوى

واكيد حياتى مش حزينه كده

بس اللى بيخلينى اكتب اوى كده يا فرحه كبيره اوى

يا حزن كبير اوى

ودايمن اللى بنحسه كبير اوى الحزن لما بيجى

وليه دى

موجوده فى كل الاوراق دى

والقديمه

نورتنى يا احمد

سلام

أحساس لسه حى ...أنا مش موافق يقول...

عزيزتى
ليلى فى عالم أدم

الحب القدر ساعات بيخليه مؤلم

وساعات بيخليه سهل من غير الم

ومهما كان لما نحاول نعيش من غيره

مش هنعرف نعيش من غيره

معاكىة حق

تحياتى

سلام

أحساس لسه حى ...أنا مش موافق يقول...

عزيزتى
dina

هو صادق وحقيقى من جوايا

واكيد كل الناس عندها اوراق كتيره

بس للاسف مش الكل بيعرف يعبر عنها

الحمد الله انا قادر اعبر عن شويه منها

بشكل جميل

شكرا يا جميل

سلام

أحساس لسه حى ...أنا مش موافق يقول...

عزيزتى
فتافيت

اه راهنت على حاجات كتيره اوى

وللاسف خسرت

حتى حبيبتى

تحياتى

سلام

أحساس لسه حى ...أنا مش موافق يقول...

عزيزى
اللؤلؤه

وانا كمان سعيد بوجودك

وعن اللى كاتبه

ساعات جمل بكتيبها بقصد شخص

وساعات بتكون افكار على بعض

بس اكيد معظم اللى كاتبه هنا بقصد حاله معينه بعيده عن مصر

نورتنى

سلام

أحساس لسه حى ...أنا مش موافق يقول...

عزيزى
غير معروف

اشرف عز الدين

يا افندم انا بهزر معاك

انت تكتب اللى تكتبه

وانا هعترض على عاوزه

بس انا عاوزك ترد على البوست

وبلاش شعر احسن انا غلبان ومش شاعر

لسه يا باشا

نورتنى

سلام

أحساس لسه حى ...أنا مش موافق يقول...

عزيزتى
اقصوصه

وانا سعيد انها مست شئ فى نفسك وقلبك

دائما انتظر مرورك

تحياتى

سلام

أحساس لسه حى ...أنا مش موافق يقول...

عزيزتى
عاشقة الشهاده

شكرا على رائيك

ونورتينى

سلام

أحساس لسه حى ...أنا مش موافق يقول...

عزيزتى
دينا حامد

الجزئ ده جميل

بس يمكن مش للاجمل بالنسبالى كشئ حاسه

لانها جواها شك كتير

وانا مش بشك بسهوله

حتى لو خسرت

نورتينى يا افندم

سلام

أحساس لسه حى ...أنا مش موافق يقول...

عزيزتى
sahr

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

الحمد الله كويس وعايش

اه بنحاول بالماضى نبنى المستقبل

بس مش بننجح دايمن

دايمن الماضى بيطاردنا

وجوانا عايش

وسؤالى عليكى ده اقل شئ

لانى مقصر معاكى ومع ناس كتير

بس الظروف

واتمنا اكون دائما صديق

وعند حسن ظنك بيه

ويا رب دايمن فى خير وبخير

نورتينى يا قمر

سلام

أحساس لسه حى ...أنا مش موافق يقول...

عزيزى
Beram ElMasry

وععليكم السلام ورحمة الله وبركاته

زيارتك شرف ليه لانك شاعر كبير

ومعلش مقصر معاك مش عارف ليه

ورنا يعود علينا الايام بخير

وانت بتعتذر على ايه بس

انا بقدر ظروف اى حد

لانى عارف ظروفى ساعات بتعمل ايه

ربنا يخليك ويكرمك

ولا سلام مع اليهود

ولا محبه مع احباء اليهود

نورتنى يا استاذ

سلام

Remas يقول...

حلوة اوى اوى اوى بجد كلمات جميلة جدا و معبرة عجبنى اوى لما قلت :

فتحت أوراقى قريت أتجننت

كل دى أكاذيب عشتها وأتحملت

مفيش حقيقه كاملة أقدر أضمها

راهنت عليكى يا سمره

وفى الاخر خسرت
بجد تحفة
كنت عاوزه اشكرك على كلامك الجميل في تعليقك في مدونتى وبجد اسعدنى تعلقيك
كل سنة وانت طيب
تحياتى لك

Unknown يقول...

بجد كلام رائع ويمس وتر الأحساس
الله ينور 100 100 وإلى الأمام

وأدعوك لزيارة مدونتي والمشاركة فيها

احساس لسه حى يقول...

عزيزى
معتز شاهين - باحث تربوي

الله يخليك ويباركلك

واكيد سعيد انه مس احساسك زى ما انه من جوه احساسى

وزوت مدونتك يا افندم

تحياتى

سلام

دعاء مواجهات يقول...

النسيان نعمه كبرى

لابد ان نتذكرها دوما

اعجبتنى الكلمات والتعبيرات


تحياتى ومودتى

احساس لسه حى يقول...

عزيزتى
دعاء مواجهات

النسيان نعمة

بس فى ناس تستحق منا الا ننساها

ونسينها مش نعمة

بس نحاول نعيش بوجودهم فى ذاكرتنا على الاقل

شكرا على وجودك

نورتينى

سلام

Ruhul Qalam يقول...

القصيدة رائعة بمنتهاها

Unknown يقول...



مدونة رائعة اتمني زيارة موقعي

اخبار الكويت

أخبار مصر و الشرق الأوسط و العالم مع تغطيات سياسية و رياضية واقتصادية
ت مجلة , كويتية مجلة , عالمية مجلات مجلات , كويتية مجلات , عالمية اخبار , محلية منتدى , وصفات , طبخ زفاف امومه

larva يقول...

مشكووووور

larva يقول...

مشكووور

Unknown يقول...

شركة اوائل الرياض لعزل الأسطح
شركة تسليك مجارى
افضل شركة تسليك مجارى
كشف تسربات
كشف تسربات المياه
شركة كشف تسربات المياه بالرياض
شركة كشف تسربات بالرياض
شركة كشف تسربات
شركات كشف تسربات بالرياض

Unknown يقول...

click here
click here
click here
click here
click here
click here
click here
click here
click here
شركات مكافحة الحشرات جدة
شركة مكافحة حشرات بجدة
شركات تنظيف فى جدة
شركة كشف تسربات
شركات كشف تسربات المياه فى الرياض
شركه عزل بالرياض
شركات العزل الحراري
شركة عزل خزانات بالرياض
شركات نقل بالرياض
شركة تنظيف المنازل بالرياض

fattoma يقول...

http://www.prokr.net/2016/09/company-spraying-pesticides-anti-insects-in-al-hasa.html
http://www.prokr.net/2016/09/pesticides-spray-anti-insect-company-jubail.html
http://www.prokr.net/2016/09/company-spraying-pesticides-anti-insects-in-khobar.html
http://www.prokr.net/2016/09/pesticides-spray-anti-insect-company-dammam.html

Unknown يقول...

You should consistently seek knowledgeable as well as professional provider that are the suitable individuals to be relied on for promoting your company or products. buy usa likes

rehabgad1 يقول...



Good write-up. I definitely love this site. Keep it up
< https://prokr123.yolasite.com/
https://rehaabgad.skyrock.com/
https://prokr123.weebly.com/
http://alomr.com/
https://www.prokr.net/ksa/jeddah-water-leaks-detection-isolate-companies

مدوناتى واللى فيها أتفضلوا (حسام)

يا ..... عالم